Thursday 12 July 2012

To the Left, to the Left!


Hi All.... hari ni cam nak wat pesanan khidmat masyarakat plak..... boleh kan?? jangan mare yea!




Aku cuba snap notice board yang tergantung kat atas eskalator LRTs everytime nak balik rumah... tapi tak lepas.. tak clear pictanye.. kan aku cakap.... akunye hp cap ayam je....  hehehehehehe..

ni aku nak bagitau...... etiquette naik/turun eskalator.... maybe nampak remeh.... tapi kan... dengan small step ni boleh tolong permudahkan urusan orang len taw.....

begini caranye.... setiap kali anda naik escalator... tak kira la kat mana2 pun..... shopping complex kaa.... LRT kaa..... office kaa.... mana2 je.... korang gunala ruang sebelah kiri korang je..... sebelah kanan biar kosong... unless korang nak cepat... nak lompat2 naik atas dengan kadar segera.... korang gunalah belah kanan tu..... yang cam kapel2 tu.... buat la sorang kat atas.. sorang kat bawah la.... takyahla bergandingan kat eskalator jugak.... yang ade ank kecik.. suh ank kecik tu dok depan uolss.... jangan dia dok belakang uols.... tu nak cari nyakit!.... kang tersepit kat mana2... or terlepas pegangan ker? ngerik taw.....! keselamatan mestilah diutamakan......:)

kadang2 aku ni suka put pressure kat body konon2 nak senaman..... nak naik tangga tinggi bebenor rasanye... ketar pala lutut ko!... so aku suka ber lari2 anak atas escalator.... takdela penat sangat kalo penat leh rest masuk kiri semula...kan still bergerak... kalo rest kat tangga bila nak sampainye? statik jela kat situ kan?

kadang2 jugak bila dear dah tunggu lama kat bawah LRT station, aku memang perlu rushing.... sebab kesian kan orang tunggu lama.... aku tak suka buat orang tunggu aku... sebab aku pun tak suka tunggu orang... hahahahahhahaa.....

kadang2 aku ni lambat gi opis... takkan nak lenggang kangkung lagi kan? kenela rushing..... lompat sesikit cepat sikit sampai.... takkanla nak suh naik tangga.... letih mak! dahla badan tak fit.... sampai atas dah tercungap2... tetibe darah pam laju sangat plak! rasa nak pitam taw!.... 

lagi satu..... bila dengar orang cakap EXCUSE ME!... tu maknanye kene bagi laluan sikit la... janganla buat2 cam tak dengar/ tak paham.... atau jeling2 sampai nak terkuar bijik mata plak.... yela, kadang2 tak sengaja kan? aku sendiri pun tak sedar yang aku dah conquer tengah2 escalator.... huhuhuhuhu...... 

jadinye.... dengan cara memberi laluan kat orang lain kat eskalator dapat membantu orang2 cam aku bergerak lebih pantas.... 

ok... sampai sini dulu pesanan khidmat masyarakat ni.... kerjasama anda2 semua amatlah kami hargai... bersama-bersamalah kita memudahkan urusan sesama kita...chewah!!!

p.s: penah tengok escalator TENGAH shopping mall Ampang Park?hat tu takyah la ke kiri yer.. atau excuse orang sana sinih..sebab memang escalator dia kecik hamat. cukup2 utk sorang manusia je berdiri... :)

No comments:

Post a Comment