Tuesday 10 July 2012

Lawan................. tetap Lawan!!!! errrk....

Good day!!

hehehehhehehe..... Assalamualaikum!

aku baru je habiskan baki 5 bijik antibiotic aku..... dan aku teringat perbualan aku dengan doctor masa sabtu lepas.....


see.... tarikh tu? nampak tak? 7.7.2012... cantekkkk tarikh ni!.... alahai..... tak berapa hari lagi besday dear.... hadiah tak cari lagik.... kalo takde dis month... postponed ek?.... :) alah....... besday i ritu pun dear lom bagi lagik ape2..... ahaks!... x de arr.... dear dah berabis over 1k... hal kete aku..... insurance je aku bayar.... lain sumer dear settlekan..... make up lagik.... kira hadiah gak tu kan? eh!... nanti citer posting lenla pasal kereta kelisa aku tu ek?

sabtu lepas tu aku cakap sama dear..... jomla gi klinik!.... dear cakap nape baru nak gie? aku bagitau askar dah lemah! tak larat nak lawan dah!.... aku demam selsema dah nak masuk seminggu ko!.... mc berapa hari..... bos bagi lik awal lagik... nikmat hidup.. tak yah keje...! eh.... tak nikmat jugak... kan sakettttt...... alhamdulillah (tanda Allah masih ingat dan pandang aku)

sessi berjumpa dokter.....

dokter: ok... ape boleh saya bantu?
aku: camni... saya ni dah 1 minggu flu.... cough... tak bek2...
dokter: ada makan ubat?
aku: takde... ni baru nak gi amek ubat la....
dokter: nape tak datang awal2? nape tunggu 1 minggu?TAKUT MAKAN UBAT EA???

(Ape????? dokter cakap aku takut makan ubat??? pleaseeeeeeeeeeeee!!!..... aku tough la! stakat ubat jela... masuk mulot tolak dalam sikit.... amek air telan cepat2!... kan senang je???)

aku:  tangguh2 gi klinik sebab ingat nak suh askar dalam badan lawan jea...
dokter: so ape cer askar awak? boleh lawan tak? kikikikiki... (dokter gelakkan aku? sabar jela)
aku: hehhehehehehe... fail la.. dah seminggu masing2 dah serender!

selepas dokter wat routine dia.... heart rate, tekanan darah etc... aku ditanya... preggy? bulan lepas takde.. bulan ni tak tahu lagi.... dokter pandang dear kat belakang aku sambil tersenyum! nak mc? aku cakap... errrkkk.... bestnye kalo today saya kije.. malangnye saya tak kije sabtu... seee...... tak cukup2 lagi tu dapat mc dekat seminggu dari bos! ade hati nak lagik! hahahahahaha..

aku pun kuar la tunggu ubat.....



makkkk oiiii!!!!!... takde lagi besar ke ubat antibiotic ni??? aku tanye kat sister ubat tu... dia gelak sambil cakap.... takut makan ubat ke??.... ekkkkk! aku rasa cam dokter ni nak pekena aku laaa.... tadikan aku cakap meninggi diri cakap tak takut makan ubat? amekkkk ko!.... tu bukan gambo zoom hokkay! actual size gituh! ade lagi 4 bijik....


please complete course hokkay!!  

chaiyooook aina! malam tadi da miss makan ubat 1x.... gara2 aku merengek nak durian kat dear... sanggop dear belikan durian timbang kat aku.... makasih eh!

p.s: sorry picta kureng best!.. maklumla camera cap ayam je.... nantila aku loaded, jadi manager ke.. bolehla beli hp ribu riban!

okay..... come to serious part... masa aku g consultation tu.. aku tertanya ape yang selalu bermain dibenak pikiran aku... chewaaaah! berkenaan penggunaan antibiotik.... aku bagitau dokter tu.. betul ke consumption of antibiotic menyebabkan body kita makin lemah..... kene depends kat antibiotic selalu and its keep on increasing the dosage of it? dokter tanye aku.. sape cakap? aku cakapla aku dengar hearsay.. kat negara2 maju tak guna antibiotic banyak?.. dokter tu jawab.... kilang antibiotic ni kat sana la banyaknye u.... mcam case u.... dah 1 minggu tak baik2..... u nak suh askar u lawan... sedangkan body makin lama makin weak.... camne ek??? takkan tanak amek lagi antibiotic?? apepun... kita jangan abuse the med.... apepun jangan over.... contoh!... sakit pale sikit dah pegi telan ponstant!.... tak kenalah gituh... patutnye macam u ni... tunggu sampai 3 hari je... 3 hari je badan akan lawan sakit tu... kalo tak boleh jugak maknanye... u kene amek ubat.... tapi please take med by prescription... jangan sesuka ati je gi farmasi and beli ubat ape u rasa sesuai.....

ok.... terima kasih dokter diatas penerangan ituw... so.... clear la mind saye neh berkenaan penggunaan antibiotic..... apepun.... ubat tak menyembuhkan.... itu ikhtiar saje okay? yang menyembuhkan adelah Allah SWT sahaja!

im recovering now, alhamdulillah... masih ade sesikit bekasan...... tapi okay saje... :)

No comments:

Post a Comment