Tuesday 24 July 2012

Puasa dan Zakat.

hihihihi... Assalamualaikum warahmatullah uolsss.....

aku nak share satu rahsia aku....... jangan bagitau sape2 taw..... aku start poser penuh masa aku dah diwajibkan solat keatas aku sepenuhnye...... masa tu umor aku 13 thn...... sebelum tu... aku pose tak penah penuh.... tengah hari mesti bukak poser..... kadang2 tak poser terus satu hari dan mom tak pernah marah aku pun..... tapi kalo bab solat, memang dia tekankan.... aku pernah tanye mom..... kenapa mak tak paksa aina puasa? mom jawab... hadith Nabi SAW bagitahu..... ddidiklah anak kamu bersolat masa umurnye 7 tahun.... kalo tak solat 10 thn, kena rotan...

ini dalilnye;

Diriwayatkan daripada Amr bin Syu’aib, daripada ayahnya, daripada datuknya r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Perintahlah anak-anak kamu supaya mendirikan sembahyang ketika berusia tujuh tahun dan pukullah mereka kerana meninggalkan sembahyang ketika berumur sepuluh tahun dan asingkanlah tempat tidur di antara mereka (lelaki dan perempuan). (Hadis riwayat Abu Daud). 

sebab tu mom tak pernah paksa aku puasa....  sebab Nabi SAW bagitau ajar solat je untuk kanak-kanak.... sebenarnye ajar poser pun kena jugak... tapi mom tak wajibkan poser. poser pun sekerat hari je.... belajar sikit2 katanye.. cuma bila aku baligh, mom cakap... mulai hari ni Mardhiah kene solat dan puasa.. sebab wajib.... rukun Islam jugak bermula dengan mengucap 2 kalimah syahadah, solat, puasa, bayar zakat, menunaikan Haji bagi sesapa yang mampu fizikal, kewangan semestinya...

Bab zakat ni termasuklah zakat fitrah kan? bagi sesapa yang mampu jugak.......... kalo dah jatuh kategori fakir miskin takde la yea.....

 


kredit to owner kat watermark tu.


Selangor RM 7 seorang.... nak bagi lebih pun tak salah..... Alhamdulillah lagik adelah..... nanti bayarlah cecepat tau.... boleh la Pusat Zakat agihkan cecepat wit korang tu.... leh la 8 asnaf;
  1. Fakir - Orang yang tidak berharta serta tidak mempunyai pekerjaan sama sekali, atau orang yang mempunyai harta dan pekerjaan tetapi tidak dapat menampung keperluan hariannya. Contoh, keperluannya sehari ialah RM 10.00 tetapi dia hanya ada RM 2.00 sahaja.
  2. Miskin - Orang yang mempunyai harta tetapi tidak mencukupi keperluan hariannya. Contoh, keperluan hariannya RM 10.00, tetapi dia hanya ada RM 7.00 sahaja.
  3. Amil - Orang/Pekerja yang ditugaskan oleh pemerintah mengutip/mengagih zakat.
  4. Muallaf - Saudara baru memeluk Islam
  5. Riqab - Hamba yang menebus dirinya secara ansuran.
  6. Al-Gharimin - Orang yang menanggung hutang dan tidak mampu untuk menyelesaikanya
  7. Fisabilillah - Orang yang berjuang di jalan Allah.(student pun masuk kategori ni)
  8. Ibnus sabil - Musafir yang terputus bekalannya semasa di perantauan
membuat persiapan hari raya awal2 sekadar mereka..... kan......  errrr... kalo orang muflis/ bancrupt C boleh tak terima zakat.....? cer tengok no.6 tu..... hurmm... ade sesapa ade info bab ni? boleh share sama...... :)

No comments:

Post a Comment