Friday 6 July 2012

Alhamdulillah........ jangan mengeluh!

bila aku tak berjaya.... sumpah diri, cari penyebab untuk di sandarkan..... bila aku berjaya, aku cakap yesssss! je.... tak sia2 usaha aku selama ni..... lupa nak cakap alhamdulillah.... syukur!

bila aku tak dapat ape yang aku nak, aku ungkit2 je, tapi bila aku dapat dapat yang aku nak... lambat nak sebut alhamdulillah....

bila aku dalam kesedihan.... aku meratap2, merintih2 bagitau kenapa camni? apa salah aku Tuhan? bila aku gembira..... ok.... enjoy je lah!!! mana pegi alhamdulillah ek?

bila aku bersin.... susah nak sebut alhamdulillah.... kadang2 ingat.. kadang2 lupa.. tapi banyaknye lupa lahhh....

bila kete kene langgar.... hati panas! asik nak menyumpah jea.... tapi bila dah baiki kereta elok2... ucap tak alhamdulillah? sebab Allah bagi rezeki lebih baiki kereta....

bila tengah lapar.... cari makanan tak jumpa...kene masak atau kene beli dulu.... mood asik sentap je.... tapi bila dah kenyang, tak cakap alhamdulillah pun...

bila dapat gaji tak cukup bulan2... hati sibuk nak cari keje lain.... bila ade kenaikan.... tak de pun cakap alhamdulillah....

bila aku sakit..... aku bising2... tapi masa aku sihat.. aku diam je.....tak ucap pun alhamdulillah.....


last but not least......


bila aku tak boleh tido, aku marah2 cakap penat ginih!.... tapi malam2 sebelumnye yang aku nyenyak tido sampai hampir terlepas subuh tu takde pun cakap alhamdulillah sekurang2nye..... jangan cakap nak doa.. jauh ayam dari grill pembakar la... huhuhu... aina oh aina..... banyak keluh kesah kamu ni kan?

Rasulullah s.a.w. bersabda, “Mengeluh itu termasuk kebiasaan Jahiliyyah, dan orang yang mengeluh,jika ia mati sebelum taubat, maka Allah akan memakaikannya pakaian daripada wap api neraka.”
(riwayat Ibnu Majah)
 

No comments:

Post a Comment