Friday 24 February 2012

Memori bersama Ayah...

aku teringat perbualan antara aku dengan ayah..... pasal kematian.. aku tanya ayah..... ayah takut mati? ayah cakap... tak... tak takut.... setiap yg bernyawa akan mati.. setiap yg bermula ade pengakhirannye.... nape mardhiah tanye camtu? aku cakap aku takut... ayah cakap lagi.... tau tak orang takut mati sebab dia rasa dia banyak dosa..... kalau pun tak boleh buat baik dalam dunia ni, jangan buat salah.... nanti timbangan kat mahsyar seimbang aje..... dan cakap ayah betul...

ayah sambung lagi..tapi... kalau mardhiah rasa mardhiah banyak dosa... mintak ampun dengan Tuhan dan selalu buat baik.. harap2nye buat baik yang mardhiah buat akan tampung dosa mardhiah tu.. lebih berat timbangan dari dosa.. aku diam je...

Allah memang sayang ayah... DIA kaffarah sesiap dosa ayah masa ayah kene kanser lyphoma tahap akhir.... ayah redha je walaupun tanggung sakit yg amat dahsyat..... ketika aku tengok jenazah dia... dia seperti tersenyum... aku bisik kan kat telinga ayah... ayah tidur nyenyak2 ye... rehatlah dari lelah dunia yg sangat memenatkan..... aina bakal menyusul ayah.... ayah tunggu aina kat sana ok? aku cium dahi ayah buat kali terakhir.. setitik pun airmata aku tak kuar untuk ayah.. sehingga ayah nak diusung bawak ke masjid... masa tu airmata aku tak tertahan..... aku rasa dunia aku gelap! dinding yg selama ni tempat aku bersandar hilang... telinga aku hilang! tiada lagi pelukan kasih syg ayah... pelukan ikhlas..... pelukan perlindungan... pelukan cinta ayah kepada ank... semuanye hilang!!! tiada lagi ciuman untuk aku, ciuman aku untuk ayah... hilang semuanye! dikala orang angkat jenazah ayah.... aku meraung! dear cakap jangan teruk sangat nangis, kalau sayang ayah.. redha je... kesian dia, nanti dia terseksa dengan tangisan u.. aku marah  org2 yang nk bawak ayah.... semua orang tengok aku... aku tak pedulik ape2... aku cakap jangan bawak ayah! dear just peluk aku erat2...

setiap kali aku menulis tentang ayah... air mata aku tak pernah kering untuk dia... betapa aku rindukan dia... dan masa pun tak mampu mengubati luka ini.... al-fatihah untuk WAN MOHD YUSOFF BIN HJ WAN MOHAMED NOOR (1950-2009) dan buat arwah adik FARIS NUR DANIEL-sila baca sini sikecil yang diuji Allah dengan Kanser Darah... bertabah lah wahai ayah dan ibu atas sebuah kehilangan.. kita sama2 rasa kehilangan.... inilah sunnatullah yang kita kene hadapi... samada suka atau tak, bersedia atau tak... nak atau tak... semuanye telah tertulis... siapalah kita untuk merubah keadaan menjadi seperti yang kita mahu sahaja....

No comments:

Post a Comment