Wednesday 4 May 2011

Fenomena Jumaat

Hari jumaat haritu aku lalu depan Tabung Haji... on the way balik dr RHB Bank.. ade keje sykt lah..... aku naik teksi eksekutif gituh... sebenarnye aku tak tahan pun teksi tu... tp teksi tu yg tetibe berenti depan aku.. aku tahan teksi yg belakang dia sebenarnye... tp oklah.. pasal aku boleh claim kan? ape salahnye sekali sekala merasa.. hyundai sonata tuh.. best gak... spacious kete tuh.... jadi.. tambang normal adelah rm5 paling banyak pun.. dah jadi rm10 utk... sekali ganda la harga dia...

ber balik ke cerita depan tabung haji.... aku tengok ramai lelaki dok kat luar bangunan tu.. oh.. Jumaat rupenye.. (jgn lupa taw jumaat, mak aku ckpla.... kalo lupa jumaat tu dah petanda tak lama dah tu) huhu... amalan dah cukup ke nak gi nih? muhasabah cepat2 kay? aku tengok... org dok jual2 kat bahagian belakang.. dekat tepi jalan besar.... aku dengar khutbah dah mula... ngape masih ade yang membeli belah macam kat pasar malam? aku tau selagi sempat dengar khutbah sebelum solat dah dikira ikut rukun jumaat.. tapi masalahnye.. dh depan2 imam baca khutbah kot? berhenti kejaplah jual beli.. tak rugi pun... nanti dh abis solat sambung la.. aku rasa jumaat kat Mesia ni bukan smpai 4 jam pun.... paling2.. 1/2 jam jer....

kalo rasa nak makan sekalipun.. tak boleh ker buat sebelum solat? rehat kol 1 ptg... ade sykt kerajaan.. 12.30 dah rehat.. ape slhnye amek masa sebelum tu makan siap2.. konon2 takut lapar time nak solat plak? mungkin ape yg aku bebelkan ni macam tak dipersetujui minda oleh sesetengah org.. tapi aku suka nak nasihatkan jugak... nak dengar atau tak.. terpulang..

ADDINU NASIHAH.... Agama itu nasihat.. 

so aku menjalankan agama aku ajer.. nak terima atau tak... sendiri yang tentukan....

aku berharap.. nanti jumaat akan datang ni.. 06-05-2011... harap2 berkurangan la fenomena ni... :)

No comments:

Post a Comment