Friday 6 May 2011

Beza antara Imaginasi dan realiti..

Assalamu'alaikum... WBT.

Hari ni ase cam nak cakap pasal imaginasi dan realiti.. dua bende yg berlaku bukan sekali.. berkali2 dalam hidup kita..... sampai mati kut?

Ape beza ek antara imaginasi dan realiti? 

Imaginasi adelah bayangan... realiti adelah hakikat... imaginasi selalunye bende yang baik2... bende yang kita nak menjadi hakikat... kalo imaginasi tentang benda yang tak baik... kita rasa tak nak ia berlaku... tp kdg2 ia berlaku jugak... dan ia menjadikan kita kecewa dengan hakikat itu...

Hakikat atau realiti adelah suatu keadaan yang nak atau taknak.. suka atau tak suka... kita kne terima.... tak boleh menolak....ketentuan dari Tuhan.

Pagi tadi aku terdengar berita TV3.. Kementrian Pelajaran cakap hari ni kuar keputusan UPU.. boleh cek selepas pukul 12 tgh hari hari ni, 6-05-2011... Tahniah pada yang bakal mendapat tempat di U... yg kurang bernasib baik.. usaha lagi.. amek diploma ker?... sijil ke dulu?... ini semua bukan penghujung kehidupan lagi... yang beza hanye cepat dan lambat sahaja....Beberapa bulan lepas dah berimaginasi... jadi sekalrang untuk menerima realiti.... apepun.. terima dengan hati yang terbuka dan redha...

Aku terasa cam nak putar balik tape lama aku.. bulan 4 tahun 2001... aku terdengar berita yg sama... sebelum tu mak aku dah puas nasihat aku suh pegi amek form 6.. agaknye dia pk ank dia neh mmg takde harapan nk masuk U gamaknye.... tapi aku tangguh2... bukan terlalu berimaginasi.. tp aku ntahla.. susah nak cakap.. aku cuma ikut kata hati aku.... :)

Suatu petang di depan pc ... aku terasa jemari aku menggeletar nak bukak website Kementrian Pelajaran.. tapi aku gagah jugak.... aku masukkan suma butiran peribadi yg dia nak.. aku tekan enter... aku pejam mata... aku harap imaginasi aku menjadi realiti... aku bukak sikit2 mata aku... TAHNIAH.... perkataan tu aje yg aku nampak....aku kelip2 kan mata2 aku ni.. takut2 salah tengok kan? aku refresh page tu beberapa kali... dan mmg betul itu berkenaan aku! dan aku tgk... UIA yg panggil aku mendaftar... Degree of Human Sciences... wahhhhhhhhhhh! alhamdulillah... aku menjerit sekuat hati.. tanda gembira sgt... tak pyh masuk form 6 kan? mak aku tengah solat asar... lepas abis jer.. dia terus berlari dapatkan aku... dia cakap.. nape kak jerit? aku ckp... mak... kak tak payah masuk form 6.... kak nak masuk U trs... mak aku terus sujud syukur masa tuh....

Hari pendaftaran... ayah akulah manusia paling gembira.. gembira sebab anak dia masuk masuk U akhirnye.. ank yg malas baca buku... asik tido... asik main.... sifir pun hafal sampai sifir 12 jer.... :(

Syukur Alhamdulillah atas semua nikmat dan rahmat kau Ya ALLAH... terima kasih yg tak terhingga untuk ayah dan emak kerana tak pernah berhenti dan jemu menyokong aku sampai skang.. Ayah.... kak tak mampu nak balas jasa ayah yg teramat banyak utk kak.... kak minta pada ALLAH semoga DIA balas semua jasa ayah bagi pihak kak.... semoga Ayah tenang kat sana... untuk mak.... kak sangat bertuah dapat seorang mak yang sentiasa mendoakan kak perkara baik2 aje dr dulu sampai skang... Kak syg mak sgt!

P/s: Oh sebelum aku menghabiskan catatan nih... boleh semak UPU online sini ye adik2....  http://upu.mohe.gov.my/

No comments:

Post a Comment