Thursday 26 January 2012

China's TV Dating Shows: For Love or Money?

picture courtesy from here


ok! lets talk about this reality tv shows from China. which aku layan dah 2 kali semenjak raya cina datang ni.... kat NTV7... memalam selalu... tupun aku tatau memula... tapi aku ternampak.. ape la dear tengah tengok ni? malam2 buta lak tu.. dia tak tido lagi pasal dia tak boleh tido.. baru nak recover dari denggi....alang2 dah terjaga....  aku pun layan sekalik la.... corak game dia... errr.... game ke? ok2... corak program ni camnih....

1 orang lelaki muncul....and dia akan buat welcome note pasal background dia etc. pastu dia pilih sorg gurl dari 24 kat atas tu as his fav. pastu lampu hijau akan terpasang kalau diorg minat ngan guy tu....kemudian videos akan ditayangkan... semuanye tentang lelaki tu la... hobi, family, opinion... etc.... seiring dengan video tu ditunjuk....  lampu ijau akan dimatikan kalau diorg rasa tak serasi bersama gituh..... so kalu bernasib baik.. semua 24 lampu ijau.... kalau tak bernasib baik.... 1 atau 2 aje yang ijau... atau takde langsung ijau.... terpulang kepada cara lelaki tu present memuladan video yang ditunjuk....

ade yang aku tengok... back ground dah masyukkk.... org Hongkong.. tapi belajar and keje kat US... baru balik Hongkong for good. dia nak buat biz kat Hong kong aje...  appearance... ok lah.. not tooo handsome... but not tooo ugly...umur 33 macam tula.. target nak kawen 2 years from now... dah ade semua..... cuma calon binik je takde.... lampu semua ijau sampai sudah..... pastu man tu diberi pilihan 3 org yg dia nak ajak dating..... dia dah pilih tu.... ade last quest perlu ditanye sebelum dating.... man tu tanya... sudikah kalian duduk ngan parent in law lepas kawen? all girls cakap susah tapi boleh dipertimbangkan..... habis je yg girls cakap camtu...  guy tu cakap.... sorry.... i choose neither from you guys.... so aku paham lah dari situ.... yang dia cari pempuan yang boleh take care parent dia jugak..... dan mungkin dia balik ke Hongkong pasal parent dia jugak.. dari yang aku paham.. dolu2 memang cina jenis extended family cam India.. dari atuk sampai ke cucu duduk under one roof.... but nowadays world changed.... perspective dah berubah.... most couples opt for living among themselves only. ape term dia dia ek...? dolu2 aku der blaja.... lupa lah... kne bukak lik buku SOCA ni....

yang kedua plak... dia keje sendiri... takdela mewah sangat... tapi dia keje ala2 SOHO.... kerja kat rumah.. dia cari pempuan yang boleh berdikari... tak mengharap kat dia.. dalam ape2 sahaja including money... some sort stingy person sikit la... tapi dia harap pempuan tu boleh dok ngn parent gak.. abis semua lampu ijau padam pastu..... so balik jela dengan tangan kosong... dia ni dari Beijing... ngan spek bulat and a bit chubby... aku rasa kalo dia groom sikit himself pastu ubah cara cakap, jangan stingy sangat.. mungkin boleh je cari partner kat luar tu.. ramai pempuan akan tertarik....  tak payah masuk reality tv ni n embarrassing himself kan?

.... dolu2 kat mesia pun ade gak rancangan camni.. ala2 carik jodoh.... aku tertanye2... susah sangat kut gamaknye nak cari jodoh.... sampai kene expose masuk tv...tapi based on my exp. yang susah bukan cari jodoh.. tapi cari yang ade chemistry/ yang boleh masuk dengan kita.... kadang2 kita dah jumpa... tapi tak ditakdirkan bersama.... lagi sadis wooo keadaan macam ni.... kan?

ntahla.... aku rasa kita patut behave in our own role... jangan menipu pasangan dari 1st date lagi... the more sincere we are... the more partner will accept as we are.... kalu dia rasa takleh get along.. dia boleh opt to leave us... ini tidakkk... meghupa baikkkkkk sangat time berchenta.... dah kawen...... semua went up side down.... terbalik!!! aku fikir yang banyak meghupa guys compare to gurls.... setuju tak? girls ni more sincere.. ni bukan aku yang cakap aje k?... lupa dah kat mana... tapi ade terbaca dari research western people jugak....

teringat cerita boss aku... dia ade sepasang anak... masa kecik2 bila berjauhan.. dia call anak2 nak cakap kan... yang lelaki cakap.... baba, hows my bike? everything ok? did u wash it and take care the bike? n tiba giliran yang gurl cakap.... baba.. i miss u... dah makan? what did u eat? baba ok???  conclusion???  nilai sendiri ok? :)

No comments:

Post a Comment