Wednesday 13 June 2012

Tentang Jodoh....

 ade orang cakap ginih.......

tulah.... kan dah kalah retis tu... pasal dia ceraikan bini dia lah.... kalo tak cerai mesti ramai orang sokong dia!

ade jugak bunyik ginih.....

orang gatal nak bernikah, dia gatal nak bernikah.... tak sempat ape2 dah cerai berai.....

ade jugak bunyik ginih....

tulah.... kawen lagi ngan laki orang...... macam takde laki bujang! kan dah kene cerai.... padan muka! rampas orang punye lagik! (lupa ke kita yang suami, isteri, anak2 pinjaman Allah untuk dijaga amanahnye sementara waktu? mereka semua hak Allah.... bukan kepunyaan kita!)

ade bunyik ginih.....

demand lebih lagi... last.. tua kertu tak laku2.....

ade lagi camnih.....

aku tak tahula ape dia pandang kat mamat tu..... dahla muka pecah tembok, sekolah tak abes plak, takde keje bagus pun... hish!!!

ada yang tahap teruk sikit tu....

tulah! kawen lagi ngan hantu setan... diri pun dh terikut jadi antu setan!



sebenarnye banyak lagi keluhan-keluhan yang kita dan aku boleh dengar pasal jodoh ni.... hurm...

jodoh ini adelah rahsia Allah... DIA dah tentukan masa kita semua dalam perut ibu kita lagi..... kadang2 pegang camne pun boleh terlepas.... kadang2 elak camne pun dapat jugak... tulah namanye TAKDIR.... ape yang boleh kita buat adelah berdoa... berdoa semoga yang baik2 aje datang untuk kita....  dan berusaha cari yang terbaekk..

yea... setengah2 orang cakap jodoh ade 2 categori.. jodoh cari sendiri dan jodoh datang sendiri... kalo jodoh cari sendiri fail.. memang kaw2 la kene kutuk... kalo jodoh orang cari boleh kita salahkan match maker tu kan?.... hikhikhik.... tebiat manusia... seboleh2 nak ade sebab sesuatu terjadi... selalunye camtu lah... susah nak terima sebab ia takdir camtu...

camtu gak ngan poligami.... elak camne pun... kalo nak jadi... tetap jadik.... seringkali aku dikecam... dicemuh bila aku cakap semua ni takdir... tolak camne pun kalo nak jadi tetap jadi.. mereka soal balik ke aku... u sanggup kongsi lelaki? jujur aku katakan... aku tak tahu.... menolak pun tidak... mengia pun tidak....


aku percaya kalo di  beri pilihan... tak ade orang nak bercerai.... kenapa nak bercerai... sedangkan orang tu yang kita pilih sebelum ni... ade hati ke tak de ke... ade cinta ke takde ke..... sumer yang kita dah tentukan.... kenapa kadang2 manusia perlu berlagak lebih dari Tuhan....? menghukum orang yang bercerai tak pandai jaga pasangan... tak reti tambat hati suami.... kenapa tak katakan aje... dah takde jodoh... Allah maha Mengetahui ape yang terbaik... kalo bercerai itu terbaik. dan membahagiakan..... dari dok makan hati berulam jantung kan?

aku teringat kata2 bos aku.... bila aku cakap syurga isteri bawah kaki suami.... dia cakap sama aku... tetap saya katakan syurga awak(merujuk ke aku) bawah tapak kaki mom you sampai mati.... sebab hari ni mungkin dia suami u... esok mungkin tidak... hubungan berdasarkan talian akad.. tak sama dengan hubungan darah... kan?

dan sekarang aku kunci mulut aku kemas2 bila sentuh bab jodoh.... aku tak mahu berkata lebih2.. takut Tuhan duga satu hari nanti... yang malu diri sendiri... kata2 makan diri pulak nanti.....

 p.s: eh.... jap2 aku nak wat disclaimer..... aku ngan dear ok je! kami takde masalah... jangan speku aku ade prob plak bila aku bukak isu ni hari ni taw.. hahahahaha...

p.s 2: kalu rajin... singgah blog ni....... pengisian rohani yang bagus untuk dibaca!

No comments:

Post a Comment